flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом голови Волочиського районного суду

Хмельницької області

№ 81/07-04/2021 від 01.06.2021

 

Положення 

про взаємодію Волочиського районного суду Хмельницької області 

із засобами масової інформації та журналістами

 

Це положення визначає особливості взаємодії Волочиського районного суду Хмельницької області (далі – суду) із засобами масової інформації та журналістами. Положення розроблено на підставі законодавства України з повагою до свободи слова та редакційної свободи ЗМІ, з урахуванням права на отримання інформації та особливостей роботи медіа під час висвітлення судових справ з огляду на важливість авторитету і неупередженості суду в демократичній державі.

  1. Організація взаємодії суду із ЗМІ, журналістами

1.1. Всі документи, які регулюють взаємовідносини судів та ЗМІ, мають відповідати чинному національному законодавствута міжнародним зобов’язанням України стосовно забезпечення свободи преси і незалежності правосуддя.

1.2.Контактною особою для ЗМІ зі сторони суду є суддя-спікер та прес-секретар.

1.3. Інформацію про контактну особу (П.І.Б) та спосіб контакту з нею (телефон, ел. пошта) оприлюднюють в такому порядку: шляхом розміщення на інформаційному стенді, веб-сайті суду тощо.

1.4. Зміст цього Положення доводиться до відома представників засобів масової інформації шляхом розміщення на інформаційному стенді суду та/чи на веб-сайті суду тощо. 

 

  1. Для ЗМІ, журналістів

2.1. Представники засобів масової інформації, відвідуючи суд з метою виконання професійних обов’язків, ознайомлюються з цим Положенням та зобов’язані:

- виявляти повагу до суду та учасників судового процесу;

- не порушувати гарантій кожної особи на повагу до приватності;

- дотримуватись презумпції невинуватості;

- не порушувати право кожного на справедливий судовий розгляд його/її справи неупередженим судом;

- виявляти повагу до істини та права громадськості на правду;

- подавати інформацію посилаючись на факти, походження яких він/вона знає;

- використовувати лише чесні методи для отримання інформації, новин, фотографій та документів.

2.2. Представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням фото-, відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з врахуванням обмежень, установлених законом. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляції судового засідання не повинні чинити перешкод у веденні засідання та користуванні учасниками судового процесу процесуальними правами та обов’язками.

2.3. Присутність працівників ЗМІ у приміщенні суду не повинна створювати незручностей для інших відвідувачів суду.

2.4. Присутність працівників ЗМІ у залі судового засідання під час розгляду справи не повинна відволікати суд та учасників процесу. У разі зауважень з боку судді на неналежну поведінку слід вибачитись і врахувати зауваження або мовчки залишити залу суду.

2.5. Непокора чи ігнорування зауважень судді може бути кваліфіковано як прояв неповаги до суду та стати підставою для видалення із зали судового засідання, притягнення до встановленої законом відповідальності.

2.6. Фото- відео- зйомка у загальних приміщеннях суду (крім залів судових засідань) може проводитись з дозволу керівника апарату суду.

2.7.Оскільки судді не мають права коментувати справи, які перебувають у їхньому провадженні, журналістам для отримання більш повної інформації про суть спору, його правову природу і можливі правові наслідки завершення справи, рекомендується спілкуватися з учасниками судового процесу.

2.8. Журналісти мають бути добре обізнані з правовими наслідками поширення у своїх матеріалах недостовірної інформації про особу та/або за розголошення конфіденційної інформації (втручання в приватне життя).

 

  1. ЗМІ, журналісти в приміщенні суду

3.1. Доступ журналістів до приміщення суду і судових залів, де відкрито слухаються справи, відбувається на загальних підставах.

3.2. Журналісти пред’являють документ, який підтверджує, що саме особа-пред’явник документу є представником ЗМІ.

3.3. Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до залу судового засідання на тій підставі, що вони не є учасниками судового процесу, не мають відношення до конкретної справи, яка розглядається в суді.

3.4. Вилучення у працівників ЗМІ охороною суду або працівниками суду фотоапаратів, теле-відео камер не ґрунтується на законі і вважається порушенням права власності та обмеженням доступу до суду для виконання професійних обов’язків.

 

  1. Доступ ЗМІ, журналістів на судові засідання

4.1 Розгляд справ у судах відбувається відкрито, крім випадків, передбачених процесуальним законом.

4.2. Судове рішення оголошується публічно, але преса і публіка можуть бути не допущені в зал засідань протягом усього судового розгляду або його частини в інтересах моралі, громадського порядку чи національної безпеки в демократичному суспільстві, якщо того вимагають інтереси неповнолітніх або захист приватного життя сторін, або – тією мірою, що визнана судом необхідною,– коли за особливих обставин публічність розгляду може зашкодити інтересам правосуддя.

4.3. Журналісти, як і представники громадськості, без попереднього дозволу (акредитації) мають право бути присутніми на відкритому судовому засіданні та під час проголошення судових рішень.

4.4. Розгляд справи у закритому засіданні допускається за оголошеною публічно мотивованою ухвалою суду лише у випадках, передбачених процесуальним законом.

 4.5. Під час проведення закритих судових засідань доступ публіки до залу судового засідання обмежується.

4.6. Кримінальний процес

4.6.1. Розгляд справ у всіх судах відкритий, за винятком випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної або іншої захищеної законом таємниці.

4.6.2. Судовий розгляд справ про злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи, відносно неповнолітніх обвинувачених, в разі  необхідності запобігти розголошенню відомостей про особисте та сімейне життя чи обставин, які принижують гідність особи, а також  якщо здійснення провадження у відкритому судовому засіданні може призвести до розголошення таємниці, що охороняється законом слідчий суддя, суд може прийняти рішення про здійснення кримінального провадження у закритому судовому засіданні впродовж усього судового провадження або його окремої частини.  Слідчий суддя, суд може прийняти рішення про обмеження доступу осіб, які не є учасниками судового процесу, в судове засідання під час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб", якщо участь в судовому засіданні становитиме загрозу життю чи здоров’ю особи.

4.6.3.  Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, транслювання судового засідання по радіо і телебаченню, а також проведення звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури допускаються на підставі ухвали суду, що приймається з урахуванням думки сторін та можливості проведення таких дій без шкоди для судового розгляду.

4.6.4. Особисті записи, листи, зміст особистих телефонних розмов, телеграфних та інших повідомлень можуть бути оголошені у відкритому судовому засіданні, якщо слідчий суддя, суд не прийме рішення про їх дослідження у закритому судовому засіданні.

4.6.5. Судове рішення, ухвалене у відкритому судовому засіданні, проголошується прилюдно. Якщо судовий розгляд відбувався у закритому судовому засіданні, судове рішення проголошується прилюдно з пропуском інформації, для дослідження якої проводилося закрите судове засідання та яка на момент проголошення судового рішення підлягає подальшому захисту від розголошення.

4.7. Адміністративний процес

4.7.1. Розгляд справ в адміністративних судах проводиться відкрито. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання і здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав.

 4.7.2. Своєю ухвалою суд може оголосити судове засідання або його частину закритими з метою нерозголошення таємної чи іншої інформації, що охороняється законом, необхідності захисту особистого та сімейного життя людини, а також в інших випадках, визначених законом.

4.7.3. Під час розгляду справи в закритому судовому засіданні можуть бути присутніми лише особи, які беруть участь у справі, а в разі необхідності – експерти, спеціалісти, перекладачі та свідки.

4.7.4. Використання систем відеоконференц-зв’язку та транслювання перебігу судового засідання в мережі Інтернет у закритому судовому засіданні не допускається.

4.7.5. Якщо під час закритого судового засідання буде встановлено, що інформація, для забезпечення нерозголошення якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій відбувалися в закритому судовому засіданні, вже є публічно доступною або обмеження доступу до інформації є безпідставним чи не відповідає закону, суд постановляє ухвалу про подальший розгляд справи у відкритому судовому засіданні.

4.7.6. Судове рішення (повне або скорочене), ухвалене у відкритому судовому засіданні, оголошується прилюдно у порядку, визначеному цим Кодексом. Якщо судовий розгляд проводився в закритому судовому засіданні, прилюдно оголошується лише вступна та резолютивна частини рішення, якщо такі частини не містять інформації, для забезпечення захисту якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій відбувалися в закритому судовому засіданні. Якщо вступна та (або) резолютивна частини рішення містять таку інформацію, їх оголошення здійснюється в закритому судовому засіданні. Якщо судове рішення оголошується прилюдно, учасники справи, інші особи, присутні у залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відеозапис, транслювання проголошення рішення по радіо і телебаченню, в мережі Інтернет.

4.8. Цивільний процес

4.8.1. Розгляд справ у судах проводиться усно і відкрито.

4.8.2.  Розгляд справи у закритому судовому засіданні проводиться у випадках, коли відкритий судовий розгляд може мати наслідком розголошення таємної чи іншої інформації, що охороняється законом, або за клопотанням учасників справи з метою забезпечення таємниці усиновлення, запобігання розголошенню відомостей про інтимні чи інші особисті сторони життя учасників справи або відомостей, що принижують їхню честь і гідність, а також в інших випадках, установлених законом

4.8.3.  Про розгляд справи у закритому судовому засіданні постановляється ухвала. Суд ухвалою може оголосити судове засідання закритим повністю або закритою його частину.

4.8.4. Використання систем відеоконференц-зв’язку та транслювання перебігу судового засідання в мережі Інтернет у закритому судовому засіданні не допускається.

4.8.5.  Якщо під час закритого судового засідання буде встановлено, що інформація, для забезпечення нерозголошення якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій відбувалися в закритому судовому засіданні, вже є публічно доступною або обмеження доступу до інформації є безпідставним чи не відповідає закону, суд постановляє ухвалу про подальший розгляд справи у відкритому судовому засіданні

4.8.6. Судове рішення (повне або скорочене), ухвалене у відкритому судовому засіданні, оголошується прилюдно у порядку, визначеному цим Кодексом. Якщо судовий розгляд проводився в закритому судовому засіданні, прилюдно оголошується лише вступна та резолютивна частини рішення, якщо такі частини не містять інформації, для забезпечення захисту якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій проводилися в закритому судовому засіданні. Якщо вступна та (або) резолютивна частини рішення містять таку інформацію, їх оголошення здійснюється в закритому судовому засіданні. Якщо судове рішення оголошується прилюдно, учасники справи, інші особи, присутні у залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відеозапис, транслювання проголошення рішення по радіо і телебаченню, в мережі Інтернет.

4.9. Розгляд справ про адміністративне правопорушення.

4.9.1.  Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), та випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.

  1. Інформаційні запити ЗМІ, журналістів

5.1 Загальні положення

5.1.1. Судові рішення, судові засідання та інформація щодо справ, які розглядаються судом, є відкритими, крім випадків, встановлених законом. Інформація про суд, який розглядає справу, сторони спору та предмет позову, дату надходження позовної заяви, апеляційної, касаційної скарги, заяви про перегляд судового рішення, стадії розгляду справи, місце, дату і час судового засідання, рух справи з одного суду до іншого є відкритою та підлягає невідкладному оприлюдненню на офіційному веб-сайті судової влади України, крім випадків, встановлених законом. Для надання громадськості інформації про діяльність суду працівники ЗМІ мають право звертатися до суду з інформаційним запитом.  Під інформаційним запитом  щодо надання письмової або усної інформації у цьому Положенні розуміється усне або письмове звернення на ім’я голови суду з проханням надати інформацію про діяльність суду.

5.1.2. У письмовому запиті повинно бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові запитувача, підстава запиту, назва ЗМІ чи ПІП журналіста, документ, письмова або усна інформація, що його цікавить, та адреса, за якою він бажає одержати відповідь.

5.1.3. Журналісти можуть подавати запити у будь-якій формі. Для зручності журналістів розроблена Форма письмового інформаційного запиту (Додаток № 2), яка має рекомендаційний характер.

5.1.4.Запитувачі, за попереднім погодженням з особою, яка надає інформацію, мають право робити виписки та копії з наданих їм для ознайомлення офіційних документів, фотографувати їх, робити аудіо запис тощо.

5.1.5.Суд повинен надавати ЗМІ лише перевірені дані або ті, що базуються на обґрунтованих припущеннях. В останньому випадку повинно бути чітко вказано на такий характер наданих відомостей.

5.1.6. Якщо суд за своєю ініціативою вирішить надати ЗМІ інформацію про судовий процес, що триває, то така інформація повинна надаватись максимальній кількості ЗМІ, бажано шляхом випуску прес-релізів, проведення прес-конференцій уповноваженими посадовими особами чи за допомогою інших прийнятних методів.

5.2. Термін розгляду інформаційного запиту.

5.2.1. Задоволення запиту здійснюється протягом місяця, якщо інше не передбачено законом. У разі, якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 15 днів з обґрунтуванням такого продовження, якщо інше не передбачено законом. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п’яти днів до дати кінцевого терміну надання інформації на запит.

5.2.2. Протягом десяти календарних днів суд письмово повідомляє запитувача, що інформацію буде надано або що запитувана інформація/документ не підлягає наданню для ознайомлення.

5.2.3. Уразі, якщо запит стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту. Клопотання про термінове опрацювання запиту має бути обґрунтованим.

 

  1. Доступ ЗМІ, журналістів до судових рішень, матеріалів судового процесу і архівів суду

6.1. Загальні положення

6.1.1.Доступ до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується такими способами:

6.1.1.1. присутністю ЗМІ, журналістів під час розгляду справи в суді;

6.1.1.2. присутністю ЗМІ, журналістів в залі судового засідання;

6.1.1.3. доступом у передбачених законом випадках до матеріалів справи;

6.1.1.4. оприлюдненням судових рішень.

6.2. Публікація текстів судових рішень в друкованих засобах масової інформації.

6.2.1. Публікація текстів судових рішень в друкованих виданнях здійснюється у відповідності та в порядку, встановленому Законом України «Про доступ до судових рішень» від 22 грудня 2005 року № 3262-ІV.

6.2.2. Під час висвітлення судових процесів, щодо яких можливе оскарження, ЗМІ, журналісти мають уникати оцінок, висловів, що є припустимими лише щодо справ із закінченим провадженням.

 

  1. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відео-, аудіозапису та трансляції

7.1.Учасники судового процесу, інші особи,присутні у залі судового засідання,представники засобів масової інформації, журналісти можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео-та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, установлених законом.

7.2. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання та здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав.

7.3. Суд/суддя або відповідальна особа може визначити, зокрема, місце розташування в залі знімальної апаратури, а також осіб, які її використовують. Особи, які проводять зйомку та запис, повинні залишатися на визначених місцях і дотримуватися порядку протягом всього судового засідання до моменту, коли суддя покине зал судового засідання, якщо інше не узгоджено з головуючим у справі. Фотографам, операторам та іншим особам не дозволено пересуватися в залі судового засідання під час слухання справи. Суд/суддя або відповідальна особа має координувати розташування ЗМІ, журналістів в залі, забезпечуючи представництво від різних ЗМІ. Пріоритет при трансляції судового засідання може надаватися ЗМІ, журналістам, які попередньо звернулися до суду з запитом про проведення трансляції судового засідання.

7.4. У разі великої кількості представників ЗМІ, журналістів, які бажають висвітлювати хід судового процесу, адміністрація суду може повідомити їм про кількість вільних місць в залі і запропонувати самим визначитись, хто займе ті місця. За наявності декількох ЗМІ, що мають намір здійснювати трансляції судового засідання, а також за умови відсутності технічних можливостей для цього, адміністрація суду може запропонувати ЗМІ самим визначитись, хто і як буде проводити трансляцію.

7.5. Адміністрація суду у випадках слухання резонансних справ може запровадити попередню реєстрацію ЗМІ на проведення трансляції судового процесу з тим, щоб врахувати кількість бажаючих і створити нормальні умови для роботи представників ЗМІ на такому процесі. Форма звернення про проведення трансляції судового засідання по радіо/телебаченню/в мережі Інтернет тощо розміщена у Додатку № 2. ЗМІ мають бути належним чином завчасно повідомлені про потребу і часові рамки для попередньої реєстрації.

 

 

  1. Проведення інтерв’ю із суддями

8.1. Представник ЗМІ, журналіст повинен:

 1) чітко визначити тему інтерв’ю;

2) обрати вид інтерв’ю (інтерв’ю-монолог, інтерв’ю-звіт, інтерв’ю-діалог, інтерв’ю-анкету, інтерв’ю-полілог (круглий стіл), інтерв’ю-зарисовку, інтерв’ю-конференцію);

3) вивчити потрібні документи, розробити запитання;

4) чітко завізувати інтерв’ю;

5) погодити та перевірити текст, уточнити незрозумілі слова та терміни.

8.2.Правовий статус інтерв’ю полягає у тому, що представник ЗМІ, журналіст, суддя є співавторами інтерв’ю.

8.3. При плануванні інтерв’ю з суддею представники ЗМІ, журналісти мають враховувати можливість обмеження тематики спілкування через те, що відповідно до Кодексу професійної етики, суддя не має права: а) розголошувати інформацію, що стала йому відома у зв’язку з розглядом справи в закритому судовому засіданні, б) робити публічні заяви, коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду, в) піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили.

 8.4. Як співавтор, суддя має право, а представник ЗМІ, журналіст має обов’язок забезпечити судді право ознайомитися з підготовленим до поширення матеріалом, внести свої корективи у текст власних відповідей, якщо їх зміст перекручено (втім, суддя не може міняти текст), погодити назву матеріалу тощо.

8.5. Представникам ЗМІ, журналістам бажано завчасно планувати інтерв’ю з суддею, повідомити про свій намір спеціаліста із зв’язків з громадськістю суду, повідомити йому тему розмови, обсяг і дату виходу матеріалу і попросити погодити з суддею (конкретним чи одним із працюючих в суді) час зустрічі.

8.6. Судді не повинні ігнорувати прохання представників ЗМІ, журналістів про проведення інтерв’ю. Важливо з повагою ставитися до суспільної місії представника ЗМІ, журналіста і повідомити про своє рішення з посиланням на етичні обмеження або інші причини.

8.7. З метою ефективного використання часу суддя може встановити чіткі часові рамки свого спілкування з представником ЗМІ, журналістом.

8.8. Суддям необхідно враховувати, що представники ЗМІ, журналісти можуть не мати юридичної освіти, працювати над матеріалами різної тематики, але оскільки вони виступають посередниками між суддею і аудиторією, у спілкуванні з ними слід вживати менше правової лексики, говорити на визначену ними тему, яка продиктована інтересами видання та цікавістю аудиторії.

 8.9. Суддя повинен по можливості не перенасичувати свій виступ термінами або по можливості пояснити значення вжитих слів та термінів.

8.10. Суддя може просити попередньо ознайомитись з інтерв’ю, яке готується до друку чи до виходу в ефір, внести свої зауваження та правки.

 

 

Додаток 1

Зразок клопотання про надання дозволу на проведення фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису на відкритому судовому засіданні

Волочиському районном суду Хмельницької області

______(ПІБ Судді)____________________

Журналіста / ЗМІ ____________

_______(ПІБ) (Назва)_________________

____ (Контактні дані)

КЛОПОТАННЯ

 В Волочиському районному суді Хмельницької  області  (час та дата слухання справи)  призначено до судового розгляду справу № (зазначається номер справи) щодо (якщо відомо, коротко зазначається суть справи тощо). У зв’язку (зазначається причина та/або важливість висвітлення події) та з метою підготовки відповідного репортажу, керуючись при цьому (зазначити відповідні норми чинного законодавства)просимо Вас надати дозвіл працівникам (повна назва ЗМІ) на здійснення (зазначити тип фіксування) в залі судового засідання під час розгляду зазначеної справи.

На судовому засіданні будуть присутні: (зазначаються прізвища та ініціали журналіста, працівника ЗМІ, які будуть присутні на судовому засіданні).

 «__»_____________20 ___р.                                             Підпис _____________

 

(Клопотання необхідно подати або надіслати поштою на адресу суду: вул. Лисенка,8, м. Волочиськ Хмельницька область, 31200 або на електронну адресу суду:  https://vl.km.court.gov.ua

  

  

 

Додаток № 2

Форма письмового інформаційного запиту

Вихідний номер і дата

Керівнику апарату суду

 (назва , адреса)

Журналіста ЗМІ (назва ЗМІ)

ПІБ

Поштова/електронна адреса:

Контактний телефон:

Інформаційний запит

(про надання інформації щодо діяльність органів судової влади України, їх посадових осіб)

Відповідно до статей 32, 33, 36 Закону України «Про інформацію», статті 34 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», статей 10, 14, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» прошу надати інформацію про діяльність назва суду_________________________________________________________________

або його посадової особи_______________________________________________

з  питань____________________________________________ (перелік питань в контексті теми для публікації чи журналістського розслідування)

 Прізвище та підпис особи, що подає запит

 

 

 

Додаток № 3

Форма письмового інформаційного запиту

щодо надання доступу до матеріалів закінчених судових справ

 Вихідний номер і дата

Голові суду (назва суду)

Журналіста ЗМІ (назва ЗМІ)

ПІБ

поштова адреса:

Контактний телефон:   

Інформаційний запит

(про надання доступу до матеріалів закінчених судових справ)

Відповідно до статей 32, 33 Закону України «Про інформацію», прошу надати можливість ознайомлення з матеріалами закінченої судової справи _________________________________________ (інформація, яка ідентифікує справу).

Інформація потрібна для підготовки просвітницьких матеріалів.

Прізвище та підпис особи, що подає запит