Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Законопроект (реєстр. №2793, доопрацьований) спрямований на вдосконалення окремих положень цивільного законодавства, що забезпечують можливості реалізації й захисту цивільних прав особи.
Відповідні зміни пропонується внести до Цивільного кодексу України (ЦК) та Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", згідно з якими: вдосконалюється існуючий механізм захисту переважного права купівлі частки у праві спільної часткової власності; забезпечується захист прав власника майна, яке без його згоди було використане для вчинення правопорушення; розширюються права нотаріуса при вжитті заходів щодо охорони спадкового майна; розширюється перелік судових рішень, які спричиняють виникнення права власності.
На засіданні Комітету зазначалося, що проектом передбачається доповнити статтю 387 ЦК положенням про те, що власник має право на витребування майна, що було використане при вчиненні правопорушення, якщо воно було використано без його згоди.
Члени Комітету звернули увагу на те, що статтею 388 ЦК встановлюються умови, за яких власник має право витребувати свою річ із чужого незаконного володіння. Зокрема, законодавець передбачив, що майно не може бути витребувано від добросовісного набувача, якщо воно було продане у порядку, встановленому для виконання судових рішень. Щодо випадку витребування майна у держави, яка правомірно вилучила його внаслідок відповідного правопорушення, або у інших осіб, які стали його власниками шляхом придбання майна у держави після його конфіскації, то члени Комітету звернули увагу на те, що відповідно до Кримінального та Митного кодексів застосовується конфіскація майна, товарів, транспортних засобів яке є предметом скоєння злочину та порушення митних правил, незалежно від того, чи є це майно власністю особи, яка вчинила правопорушення (стаття 201 Кримінального кодексу України та стаття 465 Митного кодексу України). У цьому зв’язку, вважають народні депутати, слід визнати за необхідне внесення додаткових змін до Кримінального та Митного кодексів.
На засіданні йшлося й про те, що законопроектом пропонується доповнити статтю 1283 ЦК положенням про право нотаріуса на власний розсуд обирати особу, яка здійснюватиме функції охоронця спадкового майна, обирати виконавця заповіту або призначати виконавцем заповіту одну з осіб, запропонованих спадкоємцями.
Комітет вважає сумнівним надання абсолютного права нотаріусу в усіх випадках на власний розсуд призначати охоронців спадкового майна та виконавців заповіту, оскільки воно не повною мірою узгоджується з положеннями частини другої статті 1283, статті 1284, частини другої статті 1287, статті 1288 ЦК України, частини першої статті 1289, частини третьої статті 1289, частини першої статті 1284 ЦК.
Законопроектом запропоновано у статті 19 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачити, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводитиметься на підставі судових рішень, які набрали законної сили, щодо речових прав чи їх переведення з підстав встановлених законом та обтяжень речових прав.
На думку членів Комітету, при доопрацюванні законопроекту до другого читання слід залишити чинну редакцією статті 19 цього Закону, згідно з якою державна реєстрація прав проводиться на підставі усіх рішень судів, що набрали законної сили.