flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Здійснено перевірку дотримання вимог законодавства щодо обліку, зберігання і використання носіїв, які містять відомості, що становлять службову інформацію

25 лютого 2014, 09:16

 

Керівником апарату Кадобною Н.Л., відповідно до Плану заходів щодо забезпечення виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Указу Президента України від 5 травня 2011 року № 547 «Питання забезпечення органами виконавчої влади доступу до публічної інформації» на 2014 рік, здійснено перевірку дотримання вимог  Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів та інших матеріальних носіїв, які містять відомості, що становлять службову інформацію у суді.

Закон України “Про інформацію” поділяє інформацію з обмеженим доступом на три категорії:

а) конфіденційну інформацію,

б) таємну інформацію,

в) службову інформацію.

За ст.9 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, до службової інформації може належати, окрім зібраної в процесі оперативн-розшукової, контрозвідувальної діяльности та у сфері оборони країни, лише інформація “що міститься в документах суб’єктів владних повноважень, які становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, доповідні записки, рекомендації, якщо вони пов’язані з розробкою напряму діяльности установи або здійсненням контрольних, наглядових функцій органами державної влади, процесом прийняття рішень і передують публічному обговоренню та/або прийняттю рішень.

Відповідно до вищенаведеного:

1. Не може бути віднесено до службової інформації інформацію, котра міститься у міжвідомчій кореспонденції (наприклад, листування із іншими організаціями).

2. Не може бути віднесено до службової інформації документи, не пов’язані з розробкою напрямків діяльности держорганів чи здійсненням його контрольних чи наглядових функцій (наприклад, інформацію про фінансову діяльність).

3. Не може бути віднесено до службової інформації інформацію у документах, що не передують публічному обговоренню та/або прийняттю рішень. Зокрема – і це надважливо – власне рішення, тобто нормативно-правові чи індивідуально-правові акти. Іншими словами, відповідно до закону держава (органи влади, посадові особи) та органи місцевого самоврядування взагалі не мають права надавати гриф “для службового користування” і не оприлюднювати абсолютно всі (за винятком тих, що мають гриф таємности за Законом “Про державну таємницю”) правові акти.

Кожен, чиє право на активний (на запит) чи пасивний (прочитати в офіційному виданні чи на сайті) про будь-який правовий акт, окрім тих, доступ до яких обмежено на підставі Закону “Про державну таємницю”, має всі підстави вимагати їх надання у судовому порядку та вимагати (у Вищому адміністративному суді України) визнання протиправним і нечинним п.7 Указу №503/97 ''Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності”.



 

Закон “Про доступ до публічної інформації” визначає (п.2 ст.6) три загальні умови обмеження доступу до інформації:

- виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісности або грмоадського порядку з метою запобігання заворушенням чи здочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупереджености правосуддя;

- розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;

- шкода від оприлюднення такоє інформаціє переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Наявність одночасно всіх цих умов суб’єкт владних повноважень має встановити, приймаючи рішення про обмеження доступу до певної інформації. Наявність одночасно всіх цих має встановити і суд, коли в адміністративній юрисдикції будуть оскаржувати відмову у наданні “службової інформації”. Крім того, суд перевірятиме (п.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України) рішення, дію, бездіяльність відповідного суб’єкта владних повноважень ще і щодо того, чи прийняті (вчинені) вони:

- на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
- з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
- обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

- безсторонньо (неупереджено);

- добросовісно;

- розсудливо;

- з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
- пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

- з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
- своєчасно, тобто протягом розумного строку
.

Перевіркою встановлено, що порушень в даному напрямку в суді не встановлено, скарги на дії працівників апарату за ненадання відповіді на запит про публічну інформацію не надходили. Крім того, переглянуто інформацію, яка знаходиться у володінні суду.